Pokladovky: Úkoly, starší děti
Logické hádanky na živo
Zajímavé skupinové úkoly můžeme vytvořit tím, že ztvárníme na živo logické úlohy. Vhodné jsou například úlohy typu převážení přes řeku. V těchto úlohách je úkolem dostat výpravu přes řeku za zadaných omezujících podmínek. Hráče necháme úlohu vyřešit a pak musí řešení názorně předvést. Řeku většinou stačí znázornit čistě symbolicky (např. pomocí dvou lan), ale pokud máme po ruce vhodný vodní tok, tak jej samozřejmě můžeme využít…
Dvě typická zadání tohoto typu:
Vlk, koza, zelí. Převozník chce převézt přes řeku hlávku zelí, kozu a vlka. Loďka je malá a hlávka zelí veliká, takže s převozníkem se do loďky vejde pouze jeden spolucestující. Nechá-li převozník na břehu samotnou kozu a zelí, koza zelí sežere. Nechá-li na břehu samotného vlka a kozu, vlk sežere kozu. Jak se může převozník dostat na druhý břeh i s celým nákladem?
Kanibalové a misionáři. Tři misionáři se vydali na osvětovou misii a jako průvodce mají tři kanibaly. Potřebují překonat řeku, ovšem loďka uveze nejvýše dva lidi. Kanibalové zatím nejsou dostatečně poznamenáni misionářskou osvětou, takže pokud se kdykoli vyskytne na jednom místě více kanibalů než misionářů, budou misionáři snědeni. Jinak však kanibalové spolupracují a udělají, co jim misionáři řeknou. Jak se může celá skupina dostat na druhý břeh?
Bójky ve vodě
V sekci pro mladší školáky je popsaný princip „bójky ve vodě“ (PET láhve s kamenem na provázku). Ten je použitelný i pro starší děti, jen přidáme na obtížnosti, například takto:
- Bójky jsou umístěné v rybníku. Na každé z nich je číslo a písmeno. Úkolem je poskládat heslo (seřadit písmena podle čísel). Mezi bójkami se hráči pohybují plaváním, heslo musí poskládat z hlavy (tužka a papír se beztak ve vodě špatně používají).
- Na každé bójce je písmeno a symbol. Bójky udávají klíč k substituční šifře, kterou mají děti za úkol vyřešit.