Pokladovky: Úkoly, školáci
Jako úkoly pro školáky můžeme použít stejné principy jako u předškoláků, pouze adekvátně zvýšíme obtížnost.
Příšery
Pro předškoláky je náročnou překážkou už příšera, která jen stojí na místě a mává rukama. Školáci už se takové příšery většinou nezaleknou a z překonání příšery už můžeme udělat opravdový úkol, kdy se příšera opravdu snaží děti chytat. Chycení příšerou znamená nějakou komplikaci, typicky jedno z následujících:
- Chycený je zmražený a nesmí se hýbat. Ostatní ho mohou oživit dotykem.
- Chycený je zraněný a musí se jít vyléčit (vrátit se na určené místo).
Příšeru typicky dělá někdo dospělý, který je rychlejší než děti. Spíše než aby se příšera snažila jen tak napůl, tak je zajímavější, když se příšera snaží pořádně, ale má nějakou nevýhodu:
- Příšera má zavázené oči.
- Příšera má svázané nohy nebo skáče jen po jedné.
- Děti mají „kouzelné“ papírové koule. Když příšeru trefí, tak je příšera na chvíli zmražená (např. stojí a počítá do pěti).
Poslepu
Stejně jako pro předškoláky, i pro školáky můžeme použít cestu poslepu po provázku. Tentokrát už můžeme udělat trasu trochu náročnější, například schválně natáhneme provázek tak, aby křižoval kmen nebo vedl pod ním. Předtím, než na trasu pustíme děti, provedeme test na sobě a následně uhladíme až příliš záludná místa či nebezpečně trčící větve.
Získání a otevření zprávy
Umístění zprávy do výšky je stále vděčný úkol i pro školáky. Pro vysokého dospělého to je snadné na přípravu, pro děti je to zajímavý úkol, který může přirozeně vyžadovat spolupráci v týmu (děti společně pomohou jednomu dosáhnout na větev, ten pak sundá zprávu).
V letních měsících je vděčné využití vody – potoku, řeky, rybníku. Zprávu umístíme do láhve, k té provázkem přivážeme kámen a hodíme do vody (vznikne tak bójka, která neuplave). Tím máme dva úkoly v jednom. Nejdříve se děti musí ke zprávě dostat: brodit vodou, plavat či jet na loďce. Následně se pak musí dostat ke zprávě v láhvi. Vytáhnout zprávu z láhve může být oříšek i pro dospělé – záleží na tvaru láhve a velikosti zprávy. Před použitím na dětech si tedy vyzkoušíme, že úkol umíme sami vyřešit. Pokud použijeme PET láhev, je většinou nejjednodušší se ke zprávě dostat „destruktivním“ způsobem (rozstřihnout láhev). To je většinou potřeba dětem napovědět a dát jim k dispozici nůžky. I tak je to pro ně ale zajímavý úkol.