O autorovi
Tyto stránky se týkají především mých knih a další popularizační tvorby. Formálněji laděné informace o mých vědeckých a akademických aktivitách najdete na univerzitních stránkách:
Následují neformálně laděné informace.
Dlouhodobě se pohybuji na rozmezí několika oblastí – výuka, věda, hra, logické úlohy, algoritmy, design – které rozličnými způsoby kombinuji. Organizoval jsem řadu táborů, soutěží, zážitkových akcí pro dospělé, soustředění, šifrovacích her, pokladovek a her na příšeru. Působím na univerzitě, dělám výzkum v oblasti umělé inteligence ve vzdělávání. Podílím se na vývoji online výukových systémů.
Mám rád pohyb (běh, kolo, běžkování), zejména po horách. Pro případ, že jsem líný, mám nevyžádanou motivaci v podobě DM typu 1. Přestože jsem informatik, tak v některých aspektech jsem staromódní – používám minimálně mobilní telefon a čtu papírové knihy.
Narodil jsem se v poslední čtvrtině 20. století, žiju se svojí rodinou v Brně. Mám dvě dcery, které jsou často prvními testerkami mé tvorby.
Výběr z tvorby
Knihy:
- šifry a logické úlohy: Šifry a hry s nimi (2007), Hlavolamikon (2014), Šifry pro děti (2017)
- zážitková pedagogika: Příručka instruktora zážitkových akcí (2008), Zážitkové výukové programy (2010)
- informatika: Modelování a simulace komplexních sytémů (2011), Jak to vyřešit? (2011), Programátorská cvičebnice (2012), Želví grafika (2018)
Výukové systémy a tvorba výukových úloh: V rámci výzkumné skupiny Adaptive Learning jsem se podílel na řadě akademických projektů (Tutor řešení problémů, Slepé mapy, MatMat, …), tyto aktivity nakonec přešly pod spin-off Umíme to, ne kterém krom různých informatických činností a analýz dělám i tvorbu zadání. Za zajímavé nápady a zadání považuji například:
- Plošinovka – úloha kombinující blokové programování a žánr počítačové hry plošinovka.
- Šipkovaná – logická úloha s programátorským nádechem, má intuitivní ovládání a zvládnou ji řešit i děti, co ještě neumí číst, u těžších úloh se ale zapotí i dospělí.
Soutěže: Sendvič (2004-nyní), Tmou (2002-11, dále jen kvalifikace), Exit (2002-06, recesní městská hra), Intersob (2006-10), Interlos (2009-10), FIbot (2006-08, programátorská soutěž, souboje robotů), Ntrophy (2010), KSI (2006-07), KEKS (2006-08)
Hry: Desítky menších a pár velkých her, většina z nich zdokumentovaná WikiHerce. Ta je již bohužel nefunkční, dostupná pouze přes Wayback Machine, herka.deka.cz, např. takto. Dále třeba náměty pro TV pořad České televize “Za školu!” (též v knize).
Šifry: Pro hry Sendvič, Tmou a Exit jsem v průběhu tvořil mnoho šifer, vybrané ukázky například Metaorgové, Rodokmen, Bludiště.