Radek Pelánek

Pokladovky pro děti: hledání, mladší školáci

Sledování fáborků

Pro mladší školáky lze stále použít základní sledování fáborků. Pro školáky už ale můžeme zvýšit obtížnost stopování, což lze poměrně plynule regulovat podle náročnosti terénu, výraznosti značek (např. barva fáborků) a vzdálenosti mezi nimi. Při přípravě trasy je dobré nezapomenout, že výhled malého dítěte je občas dost odlišný od výhledu vysokého dospělého. Příliš schované značky jsou spíše otravné. Je lepší raději dát značky pro jistotu hustěji a náročnost případně zvýšit výběrem krkolomnější trasy (skrze hustník, přes potok).

Pro školáky, kteří už dobře čtou, může být trasa zadána také čistě slovně, např. zpráva „most, pařezy, cesta, strom s červenou tečkou, hromada šišek, posed, křižovatka“ znamená, že od výchozího místa je potřeba nejprve jít k mostu, od mostu k nejbližším pařezům, od pařezů na cestu, z té najít strom s červenou tečkou a tak dále.

Při procházení trasy může být úkolem nejen dojít na konec, ale i něco sbírat v průběhu trasy. Trasa může obsahovat odbočky. Například hlavní trasa je z fáborků, občas jsou na ní šipky, které udávají odbočku vedoucí k dílčí zprávě. Tento prvek lze přirozeně spojit s šiframi, které se mnohdy přirozeně skládají z více částí.

Mapky

Pro určení dalšího stanoviště můžeme použít i jednoduchou schematickou mapku, abychom děti trochu pocvičili v prostorové orientaci. Čtení mapy je pro mladší děti docela náročné, proto uděláme mapku opravdu názorně (např. za využití obrázků dílčích míst) a počítáme s tím, že bude potřeba dětem pomoci s interpretací.

hledání pokladu,
schematická mapa, rybník, les, dům, zpráva

Zpět na Pokladovky (rozcestník)