Pokladovky pro děti: hledání, starší děti
Schematické mapky
Jednoduché schematické mapky lze použít i pro mladší školáky. Pro starší děti může být mapka více abstraktní a mohou podle ní hledat více dílčích zpráv, které se pak skládají dohromady. Zprávy buď vytvoří text s popisem cesty na další stanoviště, nebo se využijí na některou ze šifer.
Například následující mapka schematicky znázorňuje tábořiště (stany, jídelna, volejbalové hřiště) a určuje polohu čtyř zpráv.
Mapy a azimuty
Pro starší děti lze využít i klasické mapy. Pokud použijeme klasickou papírovou mapu (bez „modré tečky“ od GPS navigace), tak už jen prostý přesun na křižovatku cest o pár set metrů může být pro děti netriviálním úkolem.
Pokud chceme náročnější navigaci, můžeme použít buzolu a měření azimutů: * dopřesnění polohy stanoviště za využití azimutů (např. „zprávu hledejte 50 metrů od místa, které vyjde v tajence, azimutem 200 stupňů“), * hvězdicovité stanoviště, ze kterého se sbírají dílčí zprávy, pro každou je zadaný azimut a vzdálenost.
Indície na místa
Méně tradiční variantou pak je použití indícií, které samy o sobě jsou příliš obecné, ale dohromady jednoznačně určují místo. Může jít o indície typu: „východně od posedu“, „pět metrů od cesty“, „blízko dubu“, „je odtud vidět věž kostela“. Použití tohoto typu navigace je ideální kombinovat s některým z úkolů, ve kterém děti postupně indície získávají.