Šifrátor
Tato stránka umožňuje zašifrovat text pomocí několika jednoduchých šifer. Takto zašifrované texty lze použít různými způsoby:
- Volnočasové aktivity. Šifry se hodí především pro pokladovky, ale i jako dílčí úkol do různých her. Detailnější popis různých šifer a jejich využití do her lze najít například v mých knihách Hlavolamikon a Šifry a hry s nimi.
- Výuka informatiky (kódování informací a jednoduché šifry). Šifrátor doplňuje výukové materiály dostupné na webu Umíme.
Stručný popis použitých šifer:
Substituce
Substituce spočívají v nahrazení písmen za něco jiného.
- Číslování převede písmena na čísla podle jejich pořadí v abecedě (běžná arabská čísla, římské číslice).
- Posun v abecedě (Caesarova šifra) zamění písmena posunem o N pozic v abecedě.
- Substituce podle hesla (Vigenèrova šifra) posouvá písmena podle zadaného hesla.
U posunu v abecedě a substituce podle hesla dochází při šifrování záměrně k „odčítání“. Při luštění šifry se tedy zadané N / heslo používá „přičítáním“, což je pro luštitele příjemnější a intuitivnější.
Tyto šifry každopádně nejsou na luštění příliš zábavné. Doporučuji je používat primárně pro výukovové účely, pro zapojení do her se hodí spíše šifry s ostatních kategorií.
Transpozice
Transpozice spočívají ve změně pořadí písmen:
- Zápis pozpátku v různých variantách (po slovech, celý text, do pyramidy).
- Čtení ob-N písmen (s nastavitelným posunem N).
- Zápis do mřížky (uhlopříčně, cikcak, do šneka).
Kódování
Kódování vyžadují znalost „převodní tabulky“, viz např. Přehled kódování abecedy, lze zakódovat jako přímý zápis nebo jako různě maskované obrázky.
- Morseova abeceda kóduje písmena pomocí teček a čárek. Je k dispozici přímočarý přepis i drobné maskování (pila, kostky).
- Braillovo písmo kóduje písmena pomocí teček na mřížce 3×2. Krom přímočarého zobrazení je k dispozici i varianta s překryvy (oba sloupce písmena jsou zkombinované do jednoho).
Grafika
Grafické šifry rozloží každé písmeno na dílčí části (čtverečky, čáry) a s nimi pak pracují.
- Bitmapová grafika znázorní každé písmeno jako rastr
černých a bílých políček, který je pak následně ještě zpracovaný:
- inverzní zápis, roztažení do podoby připomínající čárový kód
- zakódování políček pomocí čísel (souřadnice, RLE komprese)
- Vektorová grafika znázorní písmena pomocí čar. Opět
jsou k dispozici různé varianty:
- rotace jednotlivých písmen o 90 stupňů
- inverze písmen (doplnímě chybějící čáry a ty čteme)
- barevné překryvy dvou po sobě jdoucích písmen (modrá + žlutá = zelená)