Temný hvozd
Instruktoři: 4 vodiči, 2 koordinátoři
Materiál: lana, pet láhve, prkna, nádoby
Hráči: 20-30
Délka hry: 120 min.
Rozdělení: družstva
Věk: 10 a víc
Charakteristika: týmová spolupráce, sebeobětování
Motivace
Hra byla zasazena do celotáborovky na motivy Tolkienovy Středozemě. Tam byla motivována jako cesta přes Temný hvozd. Ale bez velkých úprav by se dala použít např. futurologická (post-atomová) motivace.
Pravidla
Hra je cestou s úkoly. Při plnění úkolů postupně získavají různá zranění, získaná zranění platí až do konce hry. Většinou sami někoho vyberou a „obětují“. Ve hvozdě je potřeba se řídit následujícími pravidly: v žádném případě se nerozdělovat, nescházet s cesty, nepoužívat nic, co si sami nepřinesou. Na cestu mají jeden lék pomocí kterého mohou vyléčit jedno ze zranění. Startují všechny družiny současně, kdo dřív příjde, ten vyhrává. Družiny jsou provázeny vodičem, který ukazuje cestu a „ošetřuje“ zranění. Stanoviště:
- Bažina – Překonání asi 50 metrů louky s tím, že se nesmí dotknout země, k dispozici mají určitý materiál (prkna, špalky, apod.). Materiál není rozdělen rovnoměrně, ale vydražen v dražbě. Pokud se dotknout země, musí 30 sekund čekat na místě.
- Vejce ptáka Terioda (plnění děravé láhve) – Úkolem je naplnit PET láhev vodou, k plnění se může použivat jen určitá speciální nádoba. Jednu nádobu získají za obětování jedné ruky (ruka je pak přivázána k tělu a nesmí být používána). V láhvi je navíc díra, která není na začátku vidět (celkově nutno obětovat 2–3 ruce).
- Kruh lesního čaroděje (indicie) – Na cestě je kruh, přes který musí projít. Kdokoli v tomto kruhu promluví, tak okamžitě oněmí a již nesmí říct ani jedno slovo. Aby je čaroděj pustil ven z kruhu, musí však někdo z nich říct heslo („oko“). K tomuto heslu mají tři indicie („vůl“, „jednadvacet“, „punčocha“). Můžou též říct „nevím“ (čímž samozřejmě dotyčný oněmí) a dostanou další indicii („rohovka“, „brýle“).
- Hnízda lesních strak (střelba) – Musí sestřelit hnízdo strak. Je nutno použít magické střelivo, kdo se tohoto střeliva dotkne, ten během 3 sekund oslepne (tj. má jako vidící jen jednu ránu, po té musí střílet buď poslepu nebo se musí obětovat další).
- Těžká řeka (lávka) – Je nutno překonat tak zvanou Těžkou řeku. Přes (imaginární) řeku vede lávka. Kdokoli spadne a dotkne se řeky (země), je obtěžkán kamenem. Pokud se někdo obětuje a obtěžká se dobrovolně, tak dostanou k dispozici opěrátko.
- Pavučina obřích pavouků – Velká pavučina, každým okem může prolézt jen jeden člověk. Navíc kdo se pavučiny dotkne, tak tomu pavouci sní boty.
- Zamořený pás – Pás asi 3 metry široký, kdokoli se dotkne, tak mu okamžitě ochrnou nohy (a poté co se vyválí ven z pásu, tak jsou mu svázány k sobě). Vzhledem k tomu, že nesmí používat žádné pomůcky, tak je potřeba někoho (alespoň dva) obětovat a po nich nějak přejít, přeplazit se…
- Kouzelný strom – Strom je ošetří a uzdraví, pokud na něj všichni současně vylezou (přičemž v tuto chvíli je většina značně zmrzačena, takže strom musí být opravdu „jednoduchý“).
Poznámky
- Tím, jak mají ruzná zranění, dostávají některé klasické úkoly (např. lávka, pavučina či strom) novou dimenzi. Přejít vratkou lávku to je ještě docela pohoda, ale převést po ní slepého člověka…
- Díky tomu, že pomůcky na první úkol (bažina) se dražili a tedy každý měl k dispozici něco jiného, vznikli na tomto úkolu poměrně velké časové rozdíly, které navíc pak ještě narůstaly (na konci činil rozdíl jednu hodinu). Takže obávané problémy s kumulací na některých stanovištích nenastaly.
- Bylo to poměrně dost náročné. Poslední družina nebyla daleko od toho, aby to na sedmém stanovišti vzdala. Ale nakonec dokončili všichni.
- Ač si to děti asi moc neuvědomují, tato hra na ně dost prozrazuje… kdo se obětuje (resp. kdo je obětován), kdo dojde až na konec téměř bez zranění, kdo přemýšlí nad tím, jak překážku překonat a kdo to realizuje a pomáhá postiženým…
- Celkové počty zranění na jednu družinu (asi 7 dětí) byly asi následující: 2–3 ruce, 1–3 němí, 1–2 slepí, 2–4 kameny, 2–3 boty, 2–5 nohou. Přičemž byli jedinci kteří měli třeba čtyři zranění současně…