Tavipolis
Instruktoři: 2 radní, 1 obchodník, 3 šlechticové
Materiál: velmi mnoho (viz níže)
Hráči: 15–30
Délka hry: 3 hod.
Rozdělení: dvojice či trojice
Věk: libovolný
Záměr: kreativita, tvořivost, pěkný výsledek; v podstatě se jedná o stavění domečků z mechu, ale s trochou pravidel a tím pádem zvýšenou motivací
Pravidla
Během hry se buduje město. A to z mechu, dřev, trav, hlíny a podobných materiálů (velikost jednoho domečku je tak 15×15 cm). Oproti tradiční tvořivce je hra obohacena o „tržní mechanismy“, které hráče motivují k větším výkonům. Následují stručně pravidla, tak jak jsme je použili. Detaily nejsou zásadní, lze je snadno přizpůsobit.
Ve hře figurují:
- organizátoři – pozemkový úřad (1 člověk), obchod (1 člověk), městská rada (2 lidi)
- částečně hrající vedoucí – šlechta (3–4), podobně jako hráči se snaží vydělávat peníze, ale hrají „osvíceně“ (v zájmu zajímavé a pěkné hry, snaží se, aby město vypadalo pěkně)
- hráči – stavební společnosti (dvou či tří lidí), jejich jediným úkolem je vydělat co nejvíce peněz, na začátku mají nějaký drobný počáteční kapitál
Peníze
- Měnový systém ve městě Tavipolis: 1 kulatej = základní měnová jednotka, 1 malej = 3 kulatý, 1 velkej = 2 malý, 1 tlustej = 3 velký (jednalo se o různé kamínky a dřevěné placičky)
- Úkolem je vydělat co nejvíce peněz.
- Funguje volný trh. Obchodovat lze s čímkoli (pozemky, materiál, hotové stavby, pracovní síly, informace, …). Primárním zdrojem příjmů pro stavební společnosti jsou však zakázky od města a od šlechty. Šlechta získává peníze za své stavení, pole a podobné.
Stavby, pozemky
- Povolený materiál: jakýkoli přírodní materiál, cokoli zakoupené v obchodě. Speciální věci (možno používat jen na vyhrazeném místě, neodnášet): barvy, štětce, …
- Základní míra je 1 žuchloň, což je 20×20 cm. Normální dům zabírá plochu asi tak jednoho žuchloně.
- Pozemky eviduje a prodává pozemkový úřad. Cena pozemku závisí na poloze a je pohyblivá (asi tak 1 až 5 kulatejch za žuchloň).
- Každý nově zakoupený pozemek musí být jasně vykolíkován.
- Na pozemku se smí stavět jen se souhlasem majitele.
- Pohyb a pobyt na cizím pozemku je dovolen, ale nesmí dojít k porušení staveb ani k omezování stavebních činností.
Městská rada
Městská rada vypisuje zakázky na veřejně prospěšné stavby a úpravy. Přidělení zakázky probíhá následovně:
- Vyhlášení zakázky (požadavky (velikost, vzhled, funkčnost), řádová odměna, případně časová omezení).
- Předložení návrhů (každý zájemce o zakázku předloží grafický návrh provedení).
- Výběr vítězného návrhu (za určitých okolností mohou neúspěšní uchazeči dostat drobnou odměnu za snahu).
- Provedení.
- Předání městu a odměna (výše odměny záleží na kvalitě a vzhledu, na dodržení plánu a časových omezení).
Městská rada může též přijmout (a zaplatit) zajímavé náměty stavebních společností.
V případě zakázek pro město zůstává pozemek po celou dobu v majetku města.
Městská rada má právo udělovat pokuty, tresty, odměny (zejména, ale nejen) v případě nedodržení pravidel. Proti rozhodnutí městského úřadu se lze odvolat, ale je to houby platný.
Šlechta
- Každý šlechtic má svůj znak. Veškeré jeho stavby musí být viditelně označeny jeho znakem.
- Šlechta může pracovat jen na svých vlastních pozemcích (a žádné fyzicky namáhavé práce).
- Šlechta získává každých 30 minut ze svého majetku následující obnosy (ceny proměnlivé v závislosti na nabídce, obnosy závislé na kvalitě staveb a jejich provázanosti, vyplácí pozemkový úřad): Dům uvnitř hradeb = 1-3 kulatý, Hospodářské stavení samostatné = 0-2 kulatý, Pole (2 žuchloňové) = 1 kulatej, Stavení + pole = 1-2 malý
Šlechta (neveřejné pokyny):
Vaše výnosy záleží nejen na tom, kolik toho budete mít, ale zejména na pestrosti, originalitě, provázanosti jednotlivých vašich staveb apod. Nejde ani tak o to, abyste měli co nejvíc peněz, ale abyste měli co nejlepší majetek. Zejména však o to, abyste činili hru zajímavou. Každý šlechtic by měl mít svůj výrazný „charakter“ (držglešle měšťák který se snaží všechno usmlouvat, excentrik s šílenými nápady, cílevědomý budovatel, …).
Typy zakázek (na rozdíl od města však nevypisujete zakázky dopředu, spíš veřejně vyhlásíte co byste rádi, necháte je koupit pozemek a postavit to a teprve když se vám to líbí, tak to koupíte, nezapomeňte si to koupit i s pozemkem (tj. u pozemkového úřadu si jej přepsat na sebe).
- dům
- hospodářské stavení (statek)
- mlýny
- vodní/větrnou elektrárnu
- pole (vykolíkovat, zorat)
- vinné sklípky
- … a další dle fantazie
Každý šlechtic si musí během hry pořídit alespoň jeden „rozmar“ (hrobka, pyramida, letní zámeček, zřícenina, …).
Cenové relace: za jednu stavbu byste (si myslím) měli na začátku platit tak 6 až 10 kulatejch.
Obchod
Některé z těchto věcí dostanou hráči na začátku zdarma, obchod může též od hráčů vykupovat materiál (např. jíl), ceny od 1 kulatýho nahoru.
- hřebíky, téráky
- špejle
- provázky, dráty
- papír
- ozdobné předměty (korálky, kamínky)
- štěrk, jíl, písek
- svíčky
Počáteční stav
Městské hradby o průměru cca 1 metr, uvnitř pro každého šlechtice 1 pozemek s mizernou stavbou + nějaké další chatrné chatrče. Řeka tekoucí kolem města (vyrobená pomocí hadice tekoucí od studánky). Možná nějaké skály apod.
Počáteční kapitál: stavební společnosti 5 kulatých, šlechta 40 kulatých
Městské zakázky
Tento seznam není dopředu zveřejněn, městská rada vypisuje zakázky postupně, v závorce cenový odhad (v kulatejch).
- radnice (kamenná?) s věží (10)
- „sídliště“ (slumy) pro chudinu (za hradbami) (5)
- oprava hradeb (5), městské brány (5)
- cesty (včetně návrhu řešení dopravní situace, 8), mosty, dlážděné náměstí
- kašna, pomník (3)
- městská vlajka (návrh, vyrobení, vztyčení na náměstí na stožáru) (5)
- hřiště (fotbalové) (6)
- osvětlení ulic (5)
- kanalizace, vodovod, úprava toku, rybníček
- soutěž o nejvyšší věž (omezený prostor, čím blíž středu, tím větší bonus) (18)
- opravy po katastrofách
Poznámky
- Není třeba ani tak klást důraz na ty tržní mechanismy, jako spíš na ty charaktery (šlechtic, který má „velkej plán“ snadno strhne i nějakou stavební společnost, která pro něho bude pracovat třebas i za menší ceny).
- Výsledek byl opravdu pěkný. Zvlášť, když městská rada nechala postavit veřejné osvětlení a večer se to pak rozsvítilo.
- Co se týče finančních výsledků, tak u této hry asi není moc vhodné je na závěr vyhodnocovat v soutěživém duchu. Dražba sladkostí za vydělané peníze je docela dobrá.
- Původně jsme chtěli v průběhu zapojit i nějaké katastrofy (povodeň, hurikán, meteorit), ale pak to vypadalo tak pěkně, že nám to bylo líto. Každopádně by to byl dobrý zdroj další spousty zakázek.
Variace
Jiná verze této hry je inspirována počítačovou hrou Transport Tycoon. V této verzi na začátku postavíme malý „svět“ s horami, řekami, lesy, pouštěmi, močály… a také několika malými městy. Hráči opět představují stavební společnosti. Kromě domů a jiných „vylepšení měst“ se teď důraz klade hodně na dopravu (spoje mezi jednotlivými městy). Oproti Tavipolisu zde navíc přibývá vývoj. Na začátku se staví jen z přírodních materiálů a pouze cesty, pěšiny apod. S postupem času jednak dovolujeme používat nové materiály (papír, krabice, špejle, polystyrén…) a uvádíme na scénu nové vynálezy (železnice, auta, letadla). Kromě tratí pro nové vynálezy mohou stavební společnosti stavět též dopravní prostředky.