Hledání svatého Grálu
Instruktoři: asi 8
Materiál: Několik pohárů a nádob na pití („grálovitého“ vzhledu), pochodně a lucerny ve velkém množství, černé pláště, velké papíry, fixy, 3 velké nádoby, síť (velká záchranná síť ze stavby), lana, fazole, svíčka pro každého hráče, sirky.
Hráči: 10–30
Délka hry: 3 hodiny
Rozdělení: jednotlivci
Věk: 10 a víc
Záměr: posílení důvěry v sebe sama
Motivace
Přichází kouzelník Merlin a uvádí krále Artuše a rytíře kulatého stolu. Ti se usadí do kruhu a Artuš zahájí sezení větou: „Bože dej nám moudrost vidět to správné, odvahu vybrat si to a sílu vytrvat v tom.“ Poté Artuš pronese řeč, ve které vyšle rytíře na cestu za posvátným Grálem, a předá řeč Merlinovi, který osvětlí detaily cesty.
Základní myšlenka
Hráči se vydávají na cestu za posvátným Grálem, který má naplňovat přání. Cesta probíhá v noci, hráči postupují lesem od jednoho světla k druhému a u jednotlivých světel na ně čekají různé nástrahy. Pokud se jim nepodaří úkol splnit, mohou přijít o život, který je symbolizován sirkou. Na stanovištích nejsou nikým kontrolováni, záleží na jejich poctivosti. Nakonec dojdou k jeskyni s několika Grály, z nichž mají vybrat ten správný a napít se z něj. Poté, co tak učiní, k nim přistoupí mnich a pronese k nim řeč, v níž shrne následující myšlenky:
- Není důležité, z kterého Grálu jste se napili, důležité je, že jste věřili ve svou volbu.
- Naplnění vašich přání záleží daleko víc na vás samotných než na magických předmětech.
- Pokud jste úspěšně absolvovali tuto cestu, pak jistě máte dostatek vůle i odvahy svá přání naplnit.
- Pokud jste byli po cestě nepoctiví, tak jste ošidili jen sami sebe.
Vlastní hra
Hráči postupují jednotlivě po světlech, mají čtyři životy symbolizované sirkami. Po cestě hráči překonávají níže uvedené úkoly. Úkoly jsou popsány na papíru, který leží v blízkosti světla. Pokud není uvedeno jinak, tak u stanoviště není žádný člověk.
- Nádoby s heslem. Tři velké zavařovací láhve oblepené tak, aby do nich nebylo vidět, s nápisy „Hadi“, „Červi“, „Pavouci“, uvnitř hlína, oves a sliz (vyrobený ze škrobu). V jedné nádobě je kus dřeva s napsaným heslem. Hráči musí získat heslo. Zde se neztrácejí životy.
- Lávka přes propast. Úkolem je přejít po kluzké kládě. Kdo spadne, ztrácí život.
- Pavouk. Úkolem je přelézt síť, ve které je slepý pavouk. Kdo je chycen pavoukem, ztrácí život. Na tomto stanovišti je potřeba jednoho člověka na pavouka a jednoho, který bude dávat dopomoc při nastupování a vystupování ze sítě.
- Kouzelné fazole. Hráč musí spočítat během krátkého časového intervalu počet fazolí v misce. Během počítání je mu po celou dobu nahlas odpočítáván zbývající čas. Pokud fazole spočítá špatně, ztrácí život. Zde je potřeba jednoho člověka, který odpočítává. Kromě odpočítávání s hráči nijak nekomunikuje.
- Chodba medúz. Kdo otevře oči v chodbě medúz, ten zkamení. Úkolem hráčů je dojít se zavřenýma očima k další pochodni. Kdo otevře oči dál než 3 metry od pochodně, ztrácí život.
- Pavučina. Klasická „jedovatá“ pavučina z provázků, je potřeba projít z jednoho konce na druhý. Kdo se dotkne provázku, ztrácí život.
- Jeskyně s Grálem. Kousek před jeskyní stojí Dveřník, který kontroluje heslo (z prvního stanoviště) a vpouští hráče do jeskyně tak, aby tam byl vždy jen jeden. Hráč, který přišel o všechny životy nebo který nezná heslo není do jeskyně vpuštěn. U jeskyně pak je mnich, který podává výše uvedenou „osvětu“ a ve volném čase doplňuje vodu v Grálech.
Poznámky
- U této hry je docela zásadní rozbor hry. U mladších hráčů bych doporučoval zaměřit ho na poctivost – jak se cítili, když si měli přelomit sirku a při tom nebyli nikým kontrolováni, zda o tom nějak uvažovali, … a ocenit případně ty, kteří nedošli do konce, ale dokázali být poctiví a zlomit si všechny sirky.
- U starších hráčů pak spíše na diskusi ohledně naplňování přání, víry v sebe sama apod.